Čtení a psaní - genetická metoda

 

VE TŘÍDĚ SE BUDEME UČIT ČÍST A PSÁT FORMOU GENETICKOU METODOU.

 

ZÁKLADEM TÉTO METODY JE ANALÝZA A SYNTÉZA SLOV, HLÁSKOVÁNÍ (ROZKLAD SLOVA NA HLÁSKY A NÁSLEDNÉ SLOŽENÍ HLÁSEK DO SLOVA). DĚTI TEDY NESLABIKUJÍ, ALE HLÁSKUJÍ. PŘÍKLAD: B-O-T-A = BOTA. 

 

PODSTATNOU VÝHODOU TÉTO METODY JE, ŽE SE DĚTI UČÍ OD ZAČÁTKU ČTENÍ S POROZUMĚNÍM. TÉMĚŘ OD POČÁTKU ČTOU CELÉ KRÁTKÉ VĚTY, KTERÝM ROZUMÍ, COŽ JE PRO DĚTI MOTIVUJÍCÍ.

 

MY BUDEME KAŽDÝ DEN ZAČÍNAT KRÁTKÝM VZKAZEM NA TABULI, KTERÝ SI SPOLEČNĚ PŘEČTEME A ROZEBEREME. ČASTO V NĚM BUDE UKRYTA ČINNOST, KTEROU MAJÍ DĚTI PO PŘEČTENÍ VYKONAT. A TO BUDE PRO MĚ ZPĚTNOU VAZBOU, ŽE DĚTI ČTOU S POROZUMĚNÍM. PROTO SE ANI VY DOMA NEBRAŇTE PSANÍ VZKAZŮ DĚTEM. TŘEBA LEGRAČNÍM. O TO ZAJÍMAVĚJŠÍ ČTENÍ PRO DĚTI BUDE.

 

UŽ PODLE NÁZVU MŮŽEME SOUDIT, ŽE TATO METODA JE PRO DĚTI PŘIROZENÁ. UVĚDOMÍME-LI SI, TAK JEDNODUCHOU VĚC, ŽE NÁS VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA VLASTNĚ OBKLOPUJÍ OD MALIČKA. AŤ JSOU TO NÁZVY OBCHODŮ NEBO TITULKY V NOVINÁCH... 

 

DĚTI POZORUJÍ VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA A SKLÁDAJÍ JE PODVĚDOMĚ DO SLOV. 

A NA TO VLASTNĚ VE ŠKOLE NAVÁŽEME.

 

 

JAK TO BUDE PROBÍHAT:

 

PO DOBU NĚKOLIKA MĚSÍCŮ BUDEME PRACOVAT POUZE S VELKOU TISKACÍ ABECEDOU. KDYŽ DĚTI ZVLÁDNOU VŠECHNA PÍSMENA VELKÉ TISKACÍ ABECEDY A TECHNIKU ČTENÍ, PŘEJDEME K MALÝM TISKACÍM PÍSMENŮM.

TY UŽ DĚTI SAMY ČASTO VYVOZUJÍ, NEBOŤ VĚTŠINA MALÝCH PÍSMEN SE PODOBÁ TĚM VELKÝM. 

 

AŽ PO ZVLÁDNUTÍ MALÉ TISKACÍ ABECEDY ZAČNEME S NÁCVIKEM PSACÍHO PÍSMA. DĚTI UŽ BUDOU MÍT TAK ZVANĚ "VYPSANOU RUKU" Z PSANÍ VELKÉ TISKACÍ ABECEDY, TAKŽE JIM PSANÍ PSACÍM PÍSMEM PRAVDĚPODOBNĚ NEBUDE DĚLAT OBTÍŽE.

 

VÝHODOU TÉTO POSLOUPNOSTI JE TO, ŽE SE DĚTI INTENZIVNĚ VĚNUJÍ VŽDY JEN JEDNOMU TYPU PÍSMA. TO POSTUPNĚ ZDOKONALUJÍ A TEPRVE POTÉ PŘEJDOU K TYPU DALŠÍMU.

 

 

VÍC HLAV VÍC VÍ:

 

ČASTOU METODOU PRAKTIKOVANOU U NÁS BUDE MIMO JINÉ TAKÉ SKUPINOVÁ PRÁCE.

 

OSOBNĚ SI TOTIŽ MYSLÍM, ŽE PRACÍ VE SKUPINÁCH SE DĚTI MOHOU NAUČIT VELMI DŮLEŽITÝM DOVEDNOSTEM PRO ŽIVOT. PŘEDEVŠÍM KOMUNIKACI. S¨NÍŽ  NESPORNĚ SOUVISÍ SCHOPNOST NASLOUCHAT JEDEN DRUHÉMU, VYJÁDŘIT SVŮJ NÁZOR, PŘIJMOUT NÁZOR DRUHÉHO, NALÉZT KOMPROMIS, V PŘÍPADĚ POTŘEBY POŽÁDAT O POMOC NEBO NAOPAK POMOCT DRUHÉMU, RESPEKTOVAT SÁM SEBE I JINÉ, SPOLUPRACOVAT, OBJEKTIVNĚ HODNOTIT SEBE I DRUHÉ, DODRŽOVAT DOHODNUTÁ PRAVIDLA.